Členství v Evropské unii přináší vyšší standardy v životním prostředí, zdravotnictví, sociálním zabezpečení a jiných oblastech. Občané získávají možnost volně cestovat, studovat či se usazovat na trvalo v jakémkoli členském státě. Po vstupu do EU se méně prosperující regiony mohou těšit na dotace ze Strukturálních fondů EU a z Fondu soudržnosti. Být součástí tak významného celku, jakým je EU, znamená patřit do společnosti nejvyspělejších světových demokracií, což je zárukou bezpečnosti a mírového vývoje.

Česká republika už ze svého členství v EU benefituje téměř pět let. Se vstupem do Evropské měnové unie však stále otálí. Stanovení data pro vstup do eurozóny se neustále oddaluje. Vláda argumentuje, že současná ekonomika, česká i globální, nepřeje konvergenčním kritériím a je proto stále ještě výhodné kritéria nezavádět a se vstupem do eurozóny počkat. Dříve či později ovšem Česká republika do eurozóny vstoupí a tato diplomová práce popisuje vliv tohoto kroku na podnikatelskou sféru v ČR.

Podnikatelská sféra ČR čítá přibližně 2,5 milionu subjektů, od živnostníků po nadnárodní korporace. Bez rozdílu na svou velikost, tyto firmy se budou muset připravit na vstup ČR do eurozóny. K usnadnění těchto kroků, a to nejen podnikatelům, slouží Národní plán zavedení eura, který zpřehledňuje velké množství informací, shrnuje dopady a navrhuje řešení a opatření. Taktéž zahrnuje poznatky k tématu ochrany spotřebitele.

Mezi nejpodstatnější úkoly čekající na podniky patří změny v právních dokumentech, například v uzavřených hypotečních, pojistných, nájemních a dalších smlouvách. Dále je třeba se v případě podniků pracujících s hotovostí předzásobit euro mincemi a bankovkami. Bude nezbytné, aby podniky přizpůsobily svou cenovou a marketingovou politiku. Jedná se především o duální označování cen a vyvarování se zneužití převádění měn k neodůvodněnému zvyšování cen. Tohoto prvku se ovšem dá dobře využít v reklamě a marketingu. Euro proto otevírá podnikatelům nové možnosti ke zlepšení marketingové politiky.

V podnicích, které přicházejí do styku s hotovostí, bude také třeba vyškolit zaměstnance, a to nejen ty, kteří manipulují s hotovostí, pro období duálního oběhu, ale taktéž účetní, rozpočtáře, auditory a podobně. S tím souvisí i potřeba přizpůsobení informačních systémů a finančního výkaznictví. Zde se opět otevírá příležitost pro modernizaci těchto systémů – kromě uzpůsobení na měnu euro podniky mohou modernizovat celý systém, aby lépe odpovídal jejich aktuálním potřebám, které se rychle mění s dobou a s konkurencí.

Účetnictví a daně se budou nadále počítat v korunách a v posledním fiskálním roce před zavedením euro se výkazy vypracují v obou měnách. V nadcházejícím roce již budou vyhotoveny pouze v eurech.

Přínos Eura

Euro přinese českým podnikům nemalé výhody. Pokud nepočítáme podniky, které na fluktuaci měnových kursů založily svou činnost (např. hedžové fondy, investiční spekulanty a makléře), zavedení eura znamená velkou pro firmy, které jakkoli obchodují se zahraničím. Odpadá kursové riziko a tudíž i náklady spojené se zajištěním proti kursovému riziku. Tyto úspory se odhadují až do výše 1,4% HDP ročně. Dále odpadají náklady na zahraniční transakce jako převody peněz a převody měn. Pokud počítáme i Slovensko, představuje eurozóna 75% českého zahraničního obchodu. Úspory tedy mohou být značné.

Existují ovšem i určité nevýhody. Pro podniky, které z fluktujících směnných kurzů benefitují, znamená jednotná měna ztrátu důležitého nástroje zisku. Pro všechny firmy bez výjimky znamená zavedení eura náklady na přípravy a adaptaci zaměstnanců, systémů a komunikace. A přestože se zvyšování cen a následné inflace obávají především spotřebitelé, riziko existuje i pro podnikatelskou sféru. Zvýšení cen dodavatelů surovin, materiálů, ale i služeb, může znamenat neočekávané náklady.

Na příkladu zavedení eura na Slovensku je patrné, že se neprokázalo objektivní (průměrné) zvýšení cen způsobené zaokrouhlováním nebo neoprávněným zvyšováním a tím ani významný vliv na výši inflace. Jiné studie dospěly k názoru, že rozsah úspor plynoucích z výhod zavedení euro během jednoho roku, nejvýše několika let, převýší počáteční náklady podniků na přípravy na změnu měny. Je třeba, aby podniky měly dostatek likvidních prostředků na provedení změn. Z dlouhodobého hlediska ovšem úspory převýší náklady.

Shrneme-li výše uvedené, můžeme dospět k názoru, že zavedení euro znamená především zjednodušení a zefektivnění finančních procesů a usnadnění obchodu České republiky se zahraničím. Tak jako každá změna, i zavedení eura vyžaduje počáteční náklady. Z dlouhodobého hlediska ovšem euro znamená vyčíslitelné i nevyčíslitelné výhody, nejen pro podnikatelskou sféru, ale i pro celou Českou republiku.

Každý podnikatelský subjekt je založen z totožného důvodu a to z důvodu dosahování zisku. Během celého období se firmy dostávají před některá rozhodnutí, které musí vyřešit aby podnikání mohlo fungovat dál. Pokud nejsou některé z rozhodnutí tou správnou volbou, je třeba aby se začalo uvažovat o likvidaci sro. Jelikož se jedná o náročnější proces je vhodné aby danou situaci řešili odborníci.