Formy týmové spolupráce
Jak již bylo úvodem řečeno, smyslem týmové práce je dosáhnout synergického efektu z práce jednotlivých členů týmu a to na základě jejich spolupráce. Pro tuto spolupráci je nutné vytvořit několik podmínek – pravidla fungování týmu, stanovení společného cíle a hladkou a efektivní komunikaci.
Pravidla, na jejichž základě tým operuje, jsou důležitá již při jeho formování. Vytvořené normy během procesu utváření týmu (tj. během organizace) jsou pro jednotlivé členy přijatelnější než pravidla stanovená autoritativně zdrojem mimo tým. Mezi základní pravidla týmové spolupráce patří:
- každý člen je zodpovědný za splnění úkolu, pracovní výsledky a spolupráci v týmu
- problémy v rovině mezilidských vztahů je nutné řešit prioritně před věcnými záležitostmi
- každý člen týmu má právo vznášet otázky a být vyslyšen
- zásadní rozhodnutí v otázce pracovních úkolů a spolupráce musí být učiněna společně
- pouze a jen týmový vedoucí má právo kárat spolupracovníky
Mezi pravidla práce ve skupině a její organizaci patří rovněž delegování úkolů, tj. sdílení určité práce či jejího předání osobě, které má pro její splnění lepší předpoklady. Výhodnější je delegovat komplexnější, celistvější úlohy než pouze jednotlivé úkony, protože s velikostí úkolu je spojena větší zodpovědnost a tím i větší šance na ztotožnění se s ní daným pracovníkem. Zadání úkolu musí být jasné a přesně formulované, nezbytnou podmínkou úspěšného provedení je odpovídající kompetentnost pracovníka, na kterého je daná práce delegována, a to jak odbornou, tak osobnostní.
Podmínky spolupráce
Každá práce musí mít daný směr, cíl, ke kterému se ubírá. Tento cíl musí být jasně definován a uznán všemi členy daného týmu, v opačném případě hrozí, že pracovníci se s cílem skupiny neidentifikují a nebudou dostatečně motivováni k jeho dosažení. V případě existence více než jednoho cíle je třeba zajistit, aby tyto cíle byly proveditelné, přesně formulované, motivující a s jasným termínem splnění. Každý cíl musí splňovat tzv. podmínky SMART (Specifický, Měřitelný, Akceptovatelný, Realistický, Termínovaný) či KARAT (Konkrétní, Ambiciózní, Reálný, Akceptovatelný, Termínovaný).
Další prvkem nutným pro správné fungování týmu jsou informace a přístup k nim. Z důvodů zabránění vzniku případných koalic v rámci týmu, které jsou pro jeho práci mínusem, je nutné zajistit tok informací mezi všemi jednotlivými členy týmu. Informace mají být objektivní a úplné, srozumitelné, správně načasované a kontinuální. Každý druh informace nebo zpráva určité důležitosti má mít odpovídající formu a informační kanál. Ústně podané zprávy jsou rychlejší, ale je u nich možné jejich zkreslení. Písemné zprávy jsou zdokumentovatelné, mají závazný charakter, ale např. sdělení osobního charakteru mohou působit nevhodně odtažitě. Při komunikace jsou kladeny požadavky na její přímost, jasnou formulaci a jednoznačnost vyjadřování, srozumitelnost .
S týmovou spoluprací souvisí i týmové rozhodování. Takováto rozhodování jsou důležitá v případech, kdy se jejich výsledek bezprostřední dotýká pracovníků. Při rozhodování v týmu lze uplatnit odlišné názory a zkušenosti jednotlivých spolupracovníků, podstatným bodem je dosažení společného ujednání, konsensu, se kterým se mohou identifikovat všichni členové týmu. Vhodnou metodou pro zjišťování jednotlivých nápadů řešení jí např. brainstorming, což je metoda, kdy pracovníci přicházejí s jakýmikoliv návrhy řešení, aniž by čelili jakékoliv kritice. Smyslem je vyprodukovat co největší počet řešení, z nichž lze následovně pomocí daných kritérií (praktičnost, nákladovost, jednoduchost, atd.) určit to nejlepší.
Nejnovější komentáře