V současném managementu lze sledovat několik základních škol. Obvykle však v praktickém provedení nelze tak jednoznačně některou z nich vydělit.

Kvalitativní škola

Snaží se maximálně formalizovat řešení problémů a zavést do procesu managementu výpočetní techniku.Využívá poznatky řady disciplín při zdůrazňování matematických metod. Na základě rozvoje operačního výzkumu , teorie pravděpodobnosti, kybernetiky a dalších disciplín je tato škola založena na rozsáhlejších možnostech programovatelnosti řešení problémů. Kvantitativní škola je systémově technokratickou reakcí na přístupy sociálně a psychologicky orientovaných škol.

Řešení problémů je dekomponováno do těchto kroků:

  1. – formulace problému,
  2. – konstrukce matematického modelu reprezentujícího zkoumaný  systém či problém,
  3. – určení postupu řešení prostřednictvím modelu,
  4. – vlastní řešení problému,
  5. – kontrola dosaženého řešení, určení jeho vztahu ke změnám  systému,
  6. – implementace řešení.

Situační škola

je založena na přístupu, že je třeba spojovat teorii a reálnou praxi. Východiskem je kritika universálnosti jiných škol a snaha přizpůsobit management konkrétním podmínkám, kdy praxe je chápána jako velmi rozmanitá a nelze jí zařadit do předem stanovených jednoduchých modelů. Každá situace je specifická a vyžaduje specifický přístup.

V rámci situační teorie se vytvořilo několik dílčích přístupů. Počáteční jednostranný empirický přístup byl překonán a situační teorie se orientuje na zabezpečování specifických situací do typových příkladů, které slouží jako návod.

Situační metody managementu

jsou vázány na zdůraznění určité stránky, části věcné podstaty či určitého stylu. Lze vyčlenit některé situační metody managementu

a) přikazování

probíhá na základě příkazů vydávaných nadřízeným bez dalšího  komentáře, argumentace a vysvětlování. Management je  agresivní, vyžaduje jednoznačnou poslušnost a vysokou kázeň.

b) přikazování a kontrola

je založeno na formální autoritě vedoucího při jeho vybavení  vysokou formální pravomocí. Východiskem je taková dělba práce,  při níž vedoucí nařizuje a podřízený poslouchá a vykonává. Ve  všech případech rozhoduje vedoucí, který také přísně  kontroluje provedení úkolu.

c) rozhodování se stanovenými pravidly

vychází z vypracovaných norem a normativů možného rozhodování  podřízených. Tyto normy a normativy vymezují přípustné jednání  a chování ve vzniklých situacích, vylučuje se však jakákoliv  další iniciativa podřízených. Předpokládá se existence  standardních situací.

d) delegování pravomoci

při dodržení nadřízenosti a podřízenosti je určitá část  pravomoci nadřízeného delegována ( přenesena, poskytnuta) na  podřízené ( jednoho nebo několik). Určitá pravomoc je tak  předána na podřízené, kteří v určité oblasti působnosti mají  možnost rozhodovat samostatně. Spolu s tím nesou odpovědnost  za své rozhodování a výsledky. Formálně jsou jednotlivci  vymezena práva a povinnosti.

e) participace

vychází z informovanosti podřízených, které jejich nadřízený  informuje a umožňuje jim vyjadřovat se k procesu přípravy  rozhodnutí. Je tak možné využívat znalostí a zkušeností  podřízených při současné posilování jejich zájmů o úspěšné  splnění cílů.

f) komunikace

představuje široké a přesné informování podřízených o situaci  a problémech celé firmy.Podřízení při této znalosti mohou  pracovat samostatně, odvádět vyšší výkon a zvyšovat svoje  poznání.

g) stimulování

je zaměřeno na podněcování zájmu podřízených hmotným i  nehmotným stimulováním. Předpokládá se, že následně podřízení  z vlastního rozhodnutí a přesvědčení s plným využitím svých  schopností a znalostí budou odvádět co nejlepší možný výkon.

h) inovace

je nepřetržité a výrazné orientování všech činností na  hledání, vytváření a prosazování nových lepších řešení úloh a  problémů. Nadřízený vystupuje v roli metodika, ode všech se  požaduje trvalé vzdělávání, podnikavost a inovativní postoje.  Očekává se široké využívání metod a technik tvořivého myšlení.

i) odstraněním odchylek

je vázáno na operativní zásahy nadřízeného. Zásahy jsou nutné  v případech odklonu od stanoveného stavu nebo průběhu.  Základem je plánování a určení očekávaného výsledku a průběhu  činností. Pokud dochází při realizaci k odklonu od takto  stanovených standardů je nutný zásah, jehož výsledkem má být  splnění plánovaných hodnot.