V poslední době jsou spotřebitelé vystavování neetickému chování výrobců potravin ia drogistických potřeb. Tito obchodníci jsou čím dál vynalézavější v nápadech, jak za méně zboží vytáhnout z lidí více peněz. Otázkou však zůstává, jak dlouho bude trvat, než si toho zákazníci všimnou a přestanou od těchto „vychytralých“ prodejců výrobky kupovat. Německé Spotřebitelské centrum analyzovalo triky, které používají velké nadnárodní firmy. Zde je pět nejčastějších:

  • Rozdrobení výrobku do sáčků

Výrobci často svoje produkty porcují do sáčků s tím, že je to pro zákazníky pohodlnější a výhodnější. Naporcovaných výrobků je obsahově méně, prodávají se ale za stejnou cenu, jakou lidé platí u původního, neporcovaného balení. Například prodejny Aldi začaly prodávat kávu, kterou předtím prodávaly v plechovce, v kartonové krabici s jednotlivými sáčky. Tímto se ale cena výrobku zvýšila o více jak 30 procent.

  • Plátků je stejně, jsou ale menší

Na první pohled se nic nezměnilo, v balení je pořád stejný počet výrobků jako předtím, cena se také nemění. Teprve až při pozornějším pohledu na etiketu mohou spotřebitelé zjistit, že nový výrobek je výrazně lehčí. Dostanou tak méně zboží než dříve. Příkladem je balení sýru Leerdammer, kde je 14 sýrů. Zatímco dříve mělo balení hmotnost 350 gramů, nyní je o 70 gramů lehčí. Cena se nezměnila. Změnila se pouze tloušťka plátků.

  • Méně kvalitních surovin za stejnou cenu

Výrobci se často snaží ušetřit na výrobě a vydělat na zákaznících tím, že dávají do výrobků více různých náhražek. Cenu ale přitom nemění. Například V rybích výrobcích Iglo objevili spotřebitelé místo 70 procent rybího masa pouze 52 procent, cena se ale nijak nezměnila. Tato problematika vzbuzuje velký zájem v Romanu Vaňkovi, který ve svém pořadu Peklo na talíři rozebírá a kritizuje složení některých výrobků a tím tak chrání spotřebitelé před konzumací nezdravých potravin.

  • Změna dávkování za stejnou cenu

Tento trik je velice vychytralý, ovšem z hlediska etiky je při nejmenším nevhodný a neférový vůči spotřebitelům. Změna dávkování totiž nemusí být pro zákazníky výhodná. Například Henkel u prostředku na mytí nádobí Pril zvýšil dávkování tím, že rozšířil otvor. Lidé tak vypotřebují stejný výrobek dříve a budou muset takovýto výrobek kupovat častěji.

  • Za nový obal pořádná přirážka

Poslední praktikou jsou nové obaly. Nový obal je totiž pro výrobce možností, jak vydělat a zároveň oklamat zákazníky. Tak třeba společnost Nestlé prodávala svoji kojeneckou výživu v papírové krabici, nyní ji nabízí v plechovém obalu. Ta je sice mírně větší, ale mnohem více vyrostla cena a výrobek zdražil až o 30 procent.