V současné době je čím dál více nutné zůstávat na pozoru vzhledem k neustále se propracovanějším nekalým obchodním praktikám a nekalým soutěžím, a to jak ze strany soutěžitelů, tak také ze strany spotřebitelů.
Vymezení základních pojmů k nekalé soutěži
Nekalá soutěž je upravena zákonem č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, a to v ustanoveních § 44 až § 55. Nekalá soutěž je v zákoně vysvětlena jako jednání v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit jiným soutěžitelům újmu, tedy spotřebitelům nebo také dalším zákazníkům. Jde o snahu zabránit nežádoucí deformaci soutěžních vztahů mezi soutěžiteli. Obchodní zákoník nekalou soutěž zakazuje a je chápána zejména v této podobě:
- klamavá reklama,
- klamavé označení zboží a služeb,
- vyvolávání nebezpečí záměny,
- parazitování na pověsti podniku, výrobků či služeb jiného soutěžitele,
- podplácení,
- zlehčování,
- srovnávací reklama,
- porušování obchodního tajemství,
- ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí. (Obchodní zákoník, 1991)
Subjektem nekalé soutěže je soutěžitel, což je osoba fyzická či právnická účastnící se hospodářské soutěže. Jedná se o subjekt, který nabízí, poskytuje, vyrábí nebo prodává zboží či služby a tím vytváří pro zákazníky možnost volby.
Klamavá reklama
Klamavá reklama je vymezena jako šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku a jeho výrobcích, výkonech, které je způsobilé vyvolat klamavou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů, spotřebitelů. Za šíření údajů se považuje sdělení mluveným nebo psaným slovem, tiskem, vyobrazením, fotografií, rozhlasem, televizí či jiným sdělovacím prostředkem. Klamavým údajem se rozumí i takový údaj, který je sám o sobě pravdivý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem může uvést v omyl. (Obchodní zákoník, 1991)
Klamavé označení zboží a služeb
Klamavým označením zboží a služeb se rozumí každé označení, které je způsobilé vyvolat v hospodářském styku mylnou domněnku, že jím označené zboží nebo služby pocházejí z určitého státu, oblasti či místa nebo od určitého výrobce, nebo že vykazují zvláštní charakteristické znaky, jakost. (Obchodní zákoník, 1991)
Nejnovější komentáře