V řízení podniku musí být věnována pozornost celé řadě otázek: jak přistupovat k vedení zaměstnanců a celého zaměstnaneckého kolektivu, jak upevňovat jejich pracovní kázeň, jak hodnotit dosahované výsledky, jak vytvářet podmínky pro osobní rozvoj. Cílem je udržet v zaměstnaneckém kolektivu výkonnost, aktivitu a stabilitu. Zkušenosti ukazují, že problém je nutné řešit v podmínkách každého podniku zvlášť.
Často se stává, zejména v menších organizacích, že uvedené otázky jsou přehlíženy a zanedbávány nebo se řeší jako problém operativního rázu. Důsledky takového jednání jsou negativní. U zaměstnanců se nevytváří dostatečná vazba na organizaci a naopak organizace nemá zpětnou vazbu na zaměstnance. Dále to může vzbuzovat vzájemnou nedůvěru nebo pocit nespravedlnosti. „Trvalá komunikace a podpora manažerů, nadřízených a spolupracovníků je příliš často podceňována. Je to ten hlavní motivační faktor.“
Přehledné řešení takovéto situace umožňuje motivační program organizace. Lidé tvořící organizaci mají zásadní vliv na její funkci a kulturu. Toto platí dvojnásob v oblasti služeb cestovního ruchu. Motivační program je zaměřen na zlepšení využití pracovní síly a odměňování zaměstnanců za vynaložené úsilí.
Pro přípravu motivačního programu organizace jsou významné poznatky o jednání lidí a o jejich potřebách.
Jinak lze toto vyjádřit sérií tvrzení: „zaměstnanci jsou výkonní, disciplinovaní, iniciativní, stabilizování, ochotní pro organizaci obětavě pracovat a současně v práci být spokojení, jsou-li splněny následující podmínky:
- vědí, že jejich práce má pro naplňování cílů organizace význam a stojí tedy za námahu,
- práce je přiměřeně náročná a natolik samostatná, že vyvolává aktivní zájem vykonávat ji,
- dostávají od organizace ohodnocení, které koresponduje s množstvím a kvalitou vykonané práce,
- jsou přesvědčeni, že jejich práce je v souladu se zaměřením pracovní skupiny, které jsou členy,
- práce jim poskytuje možnost osobního rozvoje a osobního uspokojení,
- vnímají, že jsou dobře vedeni kvalitním vedoucím,
- v pracovní skupině převažuje vzájemná tolerance a je respektována důstojnost jednotlivých pracovníků.“
Na tato tvrzení bych navázal citátem Francese Hesselbeina, který řekl: „Bez ohledu na to, v jakém odvětví pracujete, každý v podniku potřebuje vědět proč.“
Nejnovější komentáře