V těchto systémech se nejvýrazněji projevují zvláštnosti japonského systému řízení. Obsahují různá specifika, velmi spletitou síť neobvyklých vazeb a chování. Jsou středem všeobecného studijního zájmu, protože je jim připisován největší podíl na dosahování vysoké produktivity japonské výroby.

Tyto systémy svou celkovou orientací na lidskou aktivitu zásadně ovlivňují vnitřní výkonost celkového systému. Motivační systém je definován jako systém, který směřuje k vytváření motivů jako vnitřních pohnutek ve vědomí lidí s cílem dosáhnout jejich požadovaného chování v organizaci. Zdroje motivů vycházejí z tvrdých podmínek kalkulace, srovnávání nákladů a zisku v silně konkurenčním prostředí.Pro výběr motivačních strategií je determinujícím kriteriem optimální využití lidských zdrojů.

a.) strategie dlouhodobá zaměstnanost (celoživotní zaměstnanost)

Vliv zaměstnání na doživotí má nesmírný vliv i proto, že podporuje určitý způsob myšlení jak zaměstnanců, tak i vedoucích.

Tato praxe v Japonsku existuje od konce 2.světové války a to této kategorie spadá 30-40%  pracovníků. Týká se především mužských pracovníků elitních ,tj.největších a nejúspěšnějších firem. Ostatní nestálí zaměstnanci jsou najímáni dočasně.Tyto praktiky zajišťují značnou pružnost při adaptaci množství pracovních sil vůči momentálním hospodářským konjukturálním podmínkám při zachování plné zaměstnanosti mužských stálých pracovních sil.

Základní orientace na dlouhodobé, resp.celoživotní zaměstnání značně ovlivňuje pojetí a funkci trhu pracovních sil a proces tvorby mezd. Relativní žádoucnost,tj.očekávaný celoživotní přínos pro firmu, pracovních sil různých a široce pojatých profesí a různý stupeň vzdělání podle náročnosti jejich zvládnutí jsou určující pro zařazení zaměstnanců do určitých mzdových kategorií s odlišnými platovými stupnicemi. Konkrétní mzdy určitých pracovníků závisejí na délce jejich zaměstnání (věku), pracovních funkcích, pracovních zásluhách a rodinných závazcích. Japonští zaměstnanci se spíše ztotožňují s firmou, než se specializují podle profese.