Pojem firemní kultura
Pojem finanční kultura označuje to, čím je charakteristický dobře sehraný tým – snahou být úspěšný na základě smluvených hodnot a cílů. S tím souvisí to, že tým je obeznámen s tím, jak čelit překážkám, jak se motivovat, vyjadřovat své názory a čelit novým úkolům.
Překážky v práci týmu souvisí nenaplněním očekávání pracovníka od společné práce v týmu. Toto se projevuje ve třech fázích – 1. protestem, 2. zklamáním, 3. vnitřní výpovědí. Vznik těchto překážek pramení hlavně z nejasnosti cílů, nedostatečného toku informací, špatné organizace práce (nevhodné delegování, malé využívání osobních a odborných kompetencí, atd.), konfliktů mezi pracovníky a nedostatku týmového porozumění (sounáležitost, kolegialita, atd.). Při ztrátě výkonnosti týmu je proto třeba zanalyzovat, zdali je tým skutečně správně nastaven, zda funguje spolupráce a případně posílit či doplnit osobní či odborné kompetence jednotlivých členů.
Motivace souvisí s přáním naplnit určité potřeby člověka. Kromě základních potřeb (spánek a jídlo) existují čtyři základní motivy – motivátory:
- jistota – jistota pracovního místa, výše platu, pracovního prostředí
- uznání – respekt a ocenění od svých kolegů
- prestiž a status – žádanost, přání pracovního postupu
- osobnostní rozvoj – realizace svých nápadů, nové cíly a výzvy
Tyto čtyři motivátory mají stupňovanou prioritu, kdy na nejvyšší prioritu mají zmiňované základní potřeby a nejnižší osobnostní rozvoj. Například pokud chybí jistota pracovního místa, není možnost uskutečňování vlastních nápadů příliš velkým hnacím motorem. Ztráta motivace, demotivace, je spojena s projevy automatického přijímání úkolů, důrazem na hierarchii týmu a úřední postup, absencí nových nápadů či lhostejným akceptováním kritiky. Demotivaci lze řešit novými pracovními postupy, apelací na zodpovědnost jednotlivých pracovníků, novými úkoly.
K prospěšné týmové kultuře patří i management chyb. V prostředí, v kterém je akceptována pouze naprostá bezchybovost, dochází k negativním vlivům na produktivitu týmu. Spolupracovníci chyby zamlčují a tím neumožňují jejich analýzu, podsouvají je jiným, čímž trpí mezilidské vztahy, případně se snaží za každou cenou chybám vyhnout, což vede k zániku iniciativy a kreativity. Pro zvládání chyb je nutný management chyb, který lze rozdělit do čtyř kroků:
- analýza projevů a nutného jednání
- hledání příčin
- uskutečnění vhodných opatření
- kontrola úspěšnosti řešení
K efektivnímu managementu chyb patří rovněž zpětná vazba (feedback) od jednotlivých pracovníků, tj. vyjádření subjektivních názorů na způsob a kvalitu postupu, řešení, chování, atd.
Nová výzva jde vždy ruku v ruce se změnou, která nemusí být vždy chápána pozitivně. Pro řadu lidí platí, že cokoliv nového je špatné, že není nutné měnit zaběhaná pravidla, mají ke změnám odpor. Takovému odporu lze čelit rozsáhlou informovaností, důvěrou, poskytnutím času pracovníkům se se změnou sžít a vyrovnat. V opačném případě hrozí ztráta motivace, nárůstu problémů ve vztazích, stagnace a dokonce i rezignace na přijetí změny.
Nejnovější komentáře